Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Parkskolens logo
Mobil menu

Pædagogik

Inklusion på Parkskolen

Hvad betyder inklusion og hvilken betydning har det for Parkskolen?

Definitionen på inklusion

Inklusion betyder at medtage noget som en del af en helhed. Når vi taler om børn og skole, handler inklusion om, at alle børn bliver en del af folkeskolens fællesskaber. Helt overordnet handler det i skolesammenhænge om, at børn med særlige behov indgår naturligt i fællesskabet med alle andre børn. Den pædagogiske tilgang er, at mennesker udvikler sig i fællesskaber, og at vi alle har brug for hinanden for at udvikle os til hele mennesker. (læs mere i folderen om inklusion på Parkskolen).

 

Læsning på Parkskolen

Den helt tidlige læseindlæring sker for de fleste børn allerede i børnehaven, i hjemmet og i børnehaveklassen. Alle børn har godt af at blive sikre læsere, øge læsehastigheden samtidig og få god forståelse af det læste, så tidligt som muligt - det med at træne læsningen skal der arbejdes på gennem hele skoleforløbet, også i overbygningen. På de yngste klassetrin læser børnene ved hjælp af ordenes lyde og senere ved hjælp af mønstergenkendelse. Børnestavning er et vigtigt element i børnenes læse- og skriveindlæring. Læsetræning er en lang proces, hvor den daglige dosis er vigtig, uanset, hvor gammel barnet er. Der skal læses hver eneste dag for at blive en god, hurtig og sikker læser. (Læs mere i folderen om læsning).

Dokumenter

Inklusion på Parkskolen

Shape Created with Sketch.

Læsning_folder.pdf

Shape Created with Sketch.

Tidlig læseindlæring

Shape Created with Sketch.